středa 3. srpna 2016

Ve službách zla/ Robert Calbraith/ Recenze



Nejen díky reklamním plakátům „usvědčujících“ J. K. Rowling ze sepsání této detektivky si každý místo jména "Robert Galbraith" automaticky vybaví autorku úspěšné ságy o mladém kouzelníkovi. Samozřejmě, kdyby si lidé nespojili Cormorana Strika s Rowlingovou, prodalo by se mnohem méně výtisků. Což by byla škoda, zvláště u tohoto, v pořadí již třetího dílu detektivních příběhů.


Hlavním hrdinou je již zmiňovaný Cormoran Strike, detektiv, kterého proslavily jeho předchozí případy, které na rozdíl od policie vyřešil. Jeho asistentkou, nebo spíše neoficiální (pracovní) partnerkou je Robin Ellacotová, která vyzvedne od poslíčka balíček, v které objeví část lidského těla. Strike přijde hned s několika podezřelýma, který by mohli (nejen) za balíčkem stát. Odhalí detektivové vraha dřív, než bude pozdě a kdo jím vlastně je?
 
Kromě hlavní zápletky se v knize objevují i motivy partnerství. Hrdinové řeší své vztahy, které nejsou harmonické, ale co je vlastně ideální? Čtenář nepřijde ani o zajímavý vztah mezi mužem a ženou, mezi dvěma kolegy, spolupracovníky, kteří se snaží nezatahovat svůj osobní život do toho pracovního, ale jak moc je toto pravidlo udržitelné?
Robert Calbraith výtečně zachytil, popsal vztahy, pocity i myšlenky postav. Jednu významnou chybu bych ale našla. Přišlo mi, že autor nedostatečně popsal motivy, které vedly vraha k jeho činům.
J. K. Rowling má bezpochyby dar, který jí umožňuje vytvořit ve svých knihách ucelený svět, který čtenář hltá, miluje a nechce z něj odejít. Ve službách zla je zasazeno do Londýna, reálného města, ale Rowlingové se podařilo přetvořit si ho podle svého. Městu Big Bena dostává jiný rozměr.
Styl autorčina psaní mě snad nikdy neomrzí. Kniha mě chytla a já se od ní jen stěží odtrhávala. Za čtivost patří obrovské díky taky překladateli Ladislavu Šenkyříkovi. Čeština zní poněkud jinak než angličtina a přeložit kvalitně knihu chce velký cit pro oba jazyky.
Ve službách zla slavnostně korunuju na nejlepší detektivní knihu, kterou jsem za poslední rok přečetla a všem jí vřele doporučuju. 




2 komentáře:

  1. Ano, i mě uchvátila...stejně jako Hedvábník a Prázdné místo. Mrkni na moje recenze www.siraelxy.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  2. Třetí díl jsem ještě nečetla, ale chystám se na něj a fakt jsem zvědavá, jak mi sedne :) Pěkná recenze! Ráda slyším, že se ti kniha líbila, zatím jsem na ni slyšela trochu rozporuplné reakce...ale to i na předchozí díly, a moc se mi líbily oba :)

    OdpovědětVymazat