neděle 31. července 2016

Jak stvořit dívku/ Caitlin Moran/ Recenze


S prozaickou prvotinou Caitlin Moranové se v jednu dobu roztrhl pytel. Slýchali jste o ní na Youtube a četli na blocích. Neodolala jsem a knihu si napříč informacím, že údajně míří na mladší publikum, na čerstvě dospívající, přečetla. 



 
U "Jak stvořit dívku" je více, než u jiných děl, důležité představit si autorku. Je jí Caitlin Moranová, úspěšná britská novinářka, publicistka a moderátorka. Je také známá svým feministickým postojem, který se významně projevuje i v její tvorbě.

Hned k úvodu je čtenář upozorněn, že před ním leží zcela smyšlený příběh. Po přečtení pár autorčiných životopisů jsem se neubránila pocitu, že je naopak silně autobiografický.

Hlavní hrdinkou je, ze začátku, čtrnáctiletá Johanna, která je se svým životem neoblíbené obézní puberťačky pocházející z rodiny závislé na sociálních dávkách silně nespokojená. Rozhodne se pro změnu identity, a s novou image, pod pseudonymem "Dolly Wildeové", pomocí svých recenzí špiní jména hudebních skupin. Tato Kniha určená teanegerům je nesátá devadesátkami, sexem, nestydatostí, rock en rollem a alkoholem.

Nápad knihy, hlavní téma, je skvělé, nápadité. Snad každá z nás měla období, v kterém se hledala, zkoušela různé experimenty. A právě tím si prochází hlavní hrdinka, jen o něco bouřlivěji. 

Nemohu neocenit autorčinu slovní zásobu i osobitý smysl pro humor. I přes zmíněné klady jsem se při čtení nudila. Kniha je plná prázdných míst, děj se táhne. 

Pokud přemýšlíte, zda si nepřečíst něco od C. Moranové, doporučuju sáhnout spíše po jejích publicistické tvorbě.

3 komentáře:

  1. Knihu jsem taky četla a nenadchla mě taky vůbec...myslím, že jsem ji dokonce nedočetla. Celkem nuda.
    FitBlanka

    OdpovědětVymazat
  2. Já ji také četla. Místy se mi i líbila, ale na to, že hrdinkou byla puberťačka, mi to místy připadalo trochu přepálené. Není to kniha, kterou bych četla znova, i když pár hezkých myšlenek jsem v ní našla.

    OdpovědětVymazat
  3. Knížku jsem četla a myslím, že se shodneme, že nebudeme patřit ke knihám, ke kterým se budeme vracet.

    OdpovědětVymazat