sobota 7. května 2016

Jedu dál/ Blanka Matragi/ Recenze

Biografie "Jedu dál" se mi do rukou dostala více méně náhodou. Přiznám se, že jsem o jejím vydání neměla sebemenší tušení. Když jsem ale zahlédla fotografii návrhářky na přebalu, hned mě zaujala a věděla jsem, že si jí musím přečíst. Proč? Blanku Matragi obdivuji za její geniální, nádherné, osobité a hlavně precizní výtvory. Uvědomila jsem si, že o jejím životě, cestě k arabským princeznám, vztahu k orientu i rodné vlasti skoro nic nevím. A že mě celá její osobnost, úspěchy, pády i životní zkušenosti zajímají. Domnívám se, že v naší malé zemičce nemáme moc lidí, kteří vynikají takovým talentem, prosadí se za hranicemi a současně se stále hlásí k rodné zemi.

Autorku není třeba nijak sáhodlouze představovat. Připomenu vám tedy tuto energickou a inspirativní dámu alespoň v pár větách. Blanka Matragi je uznávanou módní návrhářkou a designérkou. Známá je zejména pro pohádkové róby, v jejím pestrém portfoliu najdeme mnoho skvostů od designu skla po konvenční, sportovní módou.
Na čtenáře během vypravování dýchne její upřímnost, která jí každému čtenáři lidsky přiblíží. U biografií se občas dozvídáme plytké, nepodstatné informace. Během prvních pár stránek jsem se přesvědčila, že v tomto případě tomu tak opravdu není. "Jedu dál" nás seznámí s autorčiným dospíváním v Čechách, začátky ve válkou ovlivněném Orientu, dobrými, ale i špatnými obchodními zkušenostmi a to vše za obrovské podpory jejího celoživotního partnera. Dílo je plné inspirace a zajímavých informací, hravě se do něj začtete, možná se stejně jako já nebudete moci odtrhnout od jednotlivých stránek, které jsou doplněné fotografiemi návrhů, šatů, skla.
Jediným negativem, který jsem na "Jedu dál" objevila je její vzhled, což je zejména v tomto případě dost velký nešvar. Na grafické stránce se mohlo ještě zapracovat, je v očividném kontrastu s éterickou tvorbou Matragi.
"Jedu dál" bych doporučila všem, kteří se stejně jako já nadchli tvorbou Blanky Matragi. Jistě se obohatíte o mnoho zajímavých poznatků.