čtvrtek 21. ledna 2016

Tvé překrásné já/ Chuck Palahniuk - recenze


„Tvé překrásné já“ je tím nejlepším příkladem, že rčení „Nesuď knihu podle obalu.“ v doslovné variantě občas ztrácí smysl a naopak statistikami prověřený fakt, že obal prodává, zde platí více než kde jinde.

Domnívám se, že právě díky zvolenému designu se ve světě čtenářů najde jen naprostá menšina těch, kteří o knize ještě neslyšeli. 

Není to tak dávno, co se na Youtube, Facebooku a blocích začaly šířit názory na „Tvé překrásné já“. Všimla jsem si, že reakce byly, a stále jsou, buď nadměrně pozitivní, nebo naopak nadměrně negativní. Nic mezi. Opravdu nedokážu odhadnout, jaký názor převládá.

Věděla jsem, že nemíním investovat své peníze do koupě. Přece jen pohoršených, znechucených reakcí je na internetu dost. Při návštěvě knihovny, když jsem v doporučené části našla Palahniuka a zahnala stud, jsem se rozhodla investovat do ní alespoň svůj čas.

Přiznám se, že jsem během čtení z knihy nesundala speciální obal, který všem zvědavcům v okolí nedovolil zahlédnout kontroverzní obal.

O Chucku Palahniuku jsem sice už párkrát slyšela, ale přečetla jsem od něj jen jedno dílo, a to právě recenzuji. Z čehož vyplývá, že nejsem dostatečně seznámená s Palahniukovou tvorbou a tudíž nemám ani porovnání s jeho dřívější tvorbou, neznám jeho typický jazykový styl, vyjadřování. Na druhou stranu mi pár autorů, tedy zejména jednoho, připomíná, takže mě nemohl hned vyplašit. Znechucení se během knihy samozřejmě několikrát dostavilo, ale bez něj by kniha tolik nevynikala.

Tvé překrásné já začíná koncem, což samo o sobě nemá s originalitou nic společného. V tomto případě jsem i přes počáteční rozhodování, zda knihu po pár stránkách odložit nebo vytrvat, byla z kompozice příjemně překvapená. Prozradím jen, že kniha začíná tak, že čtenář není schopen pochopit děj, který se zprvu jeví jako zcela nesmyslný, a je přesvědčen o tom, že autor je cvok, což bych ani po dočtení nevyvracela (poznámku nemyslím ve zlém), ale hlavní pointa si mě natolik získala, že jsem vděčná za své rozhodnutí si knihu půjčit a poté i dočíst.

Autor vytvořil dystopii, svět který je na první pohled jen šíleným sci-fi výtvorem. Po krátkém zamyšlení jsem si s hrůzou uvědomila, že je tento svět reálnější, než si dokážu připustit. Za zamyšlení stojí např. davové šílenství fanynek upířích deníků, kterým jsem před pár lety také podlehla, přiznávám. Někdy je až děsivé, co do detailů promyšlený, promakaný marketing dokáže.
K závěru chci „Tvé překrásné já“ doporučit všem, co mají silnější žaludky. Palahniuk sice není pro každého, ale mnohým z Vás se jistě taky zalíbí.

3 komentáře:

  1. Děkuju za recenzi, je pravda, že když jsem stála v knihkupectví a prohlížela si ,co se vlastně prodává (protože momentálně ležím v základní četbě 19. a 20. století), obálka mě pobavila a ukazovala jsem jí kamarádce, ale je pravda, že jsem se nezajímala o víc, teď vím, že si ji přidám na seznam, co číst. :)

    OdpovědětVymazat
  2. o téhle knížce jsem neslyšela a asi po ní nesáhnu.. Mě ten obal spíš trochu odrazuje :D

    OdpovědětVymazat
  3. to byma teda zaujimalo očom sa tam asi píše ak ju niekde uvidim si ju pozriem ale obal je vtipny ten zaujme:))

    OdpovědětVymazat